Klanten

  • Waarom sommige merken inspireren

    Waarom sommige merken inspireren

    Door in Klanten, Vertalen print

    Voor Joke Zwaal is inspiratie hetzelfde als mensen aan het denken zetten en in beweging brengen. Ik ben het 100% met die formulering eens. Zonder inspiratie geen vernieuwing of verdieping.  Ze stelt verder dat mensen inspireren door hun overtuiging, hun vastberadenheid, hun passie en hun bescheidenheid. Nelson Mandela was  en is hier voor haar het ultieme voorbeeld van.

    Van mens naar merk
    Mooi om eens te kijken of wat mensen inspirerend maakt, ook voor merken werkt. Ik gooi een balletje op. Denk maar even met me mee. Om Joke een plezier te doen, neem ik haar vertaalbureau PassworD text fusion (voor het gemak even PassworD) als voorbeeld. Je hoeft immers niet per se Google te heten om te inspireren.

    Overtuiging
    Joke stelt dat mensen die ons inspireren een vaste overtuiging hebben. Bij een merk mag je dat van mij ook ‘visie’ noemen. De visie van PassworD is dat vertalen veel meer is dan een tekst in een andere taal omzetten. Vertalen is voor Joke en haar mensen veel meer ‘hertalen’. Als je hertaalt, verdiep je je ook in het doel van de tekst. Maar je wilt dan ook weten voor wie de tekst uiteindelijk bedoeld is. Hertalen is daarmee een combinatie van vertalen en copywriting.

    Vastberadenheid
    Die visie of overtuiging wil PassworD overbrengen op de vertaalbranche. Vertalers moeten van de gedachte af dat vertalen een commodity is. Translation makes the world go round moet juist de inspiratiebron zijn. Het vinden van medestanders en volgers voor je visie is bepaald geen kortetermijnwerk. Het vreet energie en het vraagt om een bovengemiddeld doorzettingsvermogen. De vastberadenheid van PassworD vertoont na al die jaren nog geen enkel slijtspoortje.

    Passie
    Aan een vaste overtuiging ontleen je passie. Bij PassworD zie je dat en voel je dat. Passie omdat iedere opdracht een kans is om toegevoegde waarde te leveren.
    Met passie maken ze het verschil. Daarom is PassworD ook een veelgevraagde partij op congressen en andere evenementen binnen de vertaalbranche. Allemaal het gevolg van liefde voor de branche.

    Ideëel
    Natuurlijk moet ook bij PassworD zo nu en dan de kassa rinkelen. En dat doet hij ook en soms nog luid ook. Maar geld is niet drijfveer nummer één. Tevreden klanten zijn veel belangrijker. Ook het imago van de branche telt zwaar mee. Er is een mooi evenwicht tussen eigenbelang en algemeen belang daar aan de Canadastraat in Heino. Joke spreekt overigens over ‘bescheiden’, ik over ‘ideëel’.

    Wat levert u het bovenstaande op? In ieder geval een paar handvatten om over merk en inspiratie na te denken.
    Testje: kijk even naar de volgende drie merken ga  op basis van de vier bovenstaande criteria na of ze u inspireren.  Daar komen ze: Rabobank, Venz en de KRO.

     

    Auteur: Willem Verdaasdonk

    Deel dit!

    PassworD
    vertalingen | advies | tekstschrijven | tekstdiensten | training | InDesign | XML | totaalconcept |

Stuur een reactie

*


Reacties (1)

Beantwoorden
Joke Zwaal » 17. dec, 2013

Dank je wel Willem!

© Copyright PassworD text fusion