Vertalen

  • Vertaalfouten kosten geld

    Vertaalfouten kosten geld

    Door in Vertalen print

    Een vertaler balanceert voortdurend op de grens van oorsprong en bestemming. Ik leg het uit.


    Niet C-3PO

    In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, zijn de meeste vertalers niet C-3PO, de droid uit Star Wars die zes miljoen talen beheerst. Ook vertalen ze niet woord voor woord. Menselijke vertalers vertalen inhoud. En dat is veel meer dan losse woorden. Dan moet je weten waar je het over hebt bijvoorbeeld. En voor wie de vertaling is bedoeld. Dan ben je een communicatiedeskundige voor de internationale markt. En dan mag je geen fouten maken.

    Fouten kunnen dodelijk zijn
    Neem nou e-commerce. Hier verloopt 99% van de handel via het geschreven woord. Dat stelt bijzonder hoge eisen aan de kwaliteit van teksten. De geloofwaardigheid is immers essentieel om tot verkoop te komen. Een vertaler heeft daarom niet alleen gedegen kennis van zijn eigen taal en de taal waarin hij vertaalt. Hij heeft ook culturele bagage en kennis van het vakgebied. Want hij weet: een foute vertaling betekent het verlies van een klant en meestal aanzienlijke kosten.

    Electrolux
    Het meest aangehaalde voorbeeld hiervan is misschien wel het Zweedse Electrolux. In de jaren zeventig stond levensgroot de volgende tekst in een advertentie: “Nothing sucks like an Electrolux”. De dubbele betekenis van deze tekst is overduidelijk. Wat alleen niet duidelijk is, of dit echt een vertaalfout was, of opzet van het reclamebureau.

    Al met al, het kan lonend zijn uw webteksten eens uit te printen en ze kritisch door te lezen. Heeft u hiervoor geen tijd? Wij doen het graag voor u.

    Co-auteur: Joan Nienhuis

    Deel dit!

    Joke Zwaal

    passie voor mensen | taal | innovatie | communicatie | ICT | teksten

Stuur een reactie

*


Reacties (1)

Beantwoorden
Vertaalbureau » 17. sep, 2012

Goed geschreven blog! Het klopt inderdaad dat fouten in de e-commerce sector dodelijk zijn. Ik zou niet snel een product bestellen op een webwinkel die vol staat met fouten. En al helemaal niet als ik er na wat zoekwerk achter kom dat de webshop een buitenlandse partij betreft.

In het geval van Electrolux twijfel ik of het geen opzet was. Als het daadwerkelijk opzet was, dan vind ik het marketingtechnisch een zeer sterke zet!

© Copyright PassworD text fusion