Klanten

  • Klanten klagen nooit omdat dat hun hobby is

    Klanten klagen nooit omdat dat hun hobby is

    Door in Klanten print

    “Ik weet het gewoon zeker! En ik ben doctorandus, dus ik heb gelijk.”

    Je gelooft het misschien niet, maar dit is echt een keer tegen mij gezegd. Gelukkig is het al heel lang geleden. Maar dat ik dit nu nog weet, betekent wel dat het destijds diepe indruk op me maakte. Ik was ronduit verontwaardigd. Hoezo, een titel. Wie was hier nou gek? Zij of ik?

     Waar ging het om?
    Het ging om een d of een dt. Hoe belangrijk kan iets zijn… Ja, in dit geval was het belangrijk. Het was een vertaling naar het Nederlands van een reeks instructies uit een handleiding. Je kent ze wel:
    1. Draai de knop naar links.
    2. Houd het klepje open.
    3. Verbind de twee draden aan elkaar.
    4. Doe het klepje weer dicht.
    Het ging om dat “Houd” en dat “Verbind”. De regel is niet moeilijk: vervang het werkwoord door “Loop” en je hoort vanzelf of er een t achter moet. Beetje vreemde zin, maar wel duidelijk: Loop het klepje open. Geen t dus.

    “Ik ben doctorandus…”
    De mevrouw aan de andere kant van de lijn was een ervaren vertaalster. Desondanks had ze alles onterecht met dt geschreven. Welke voorbeelden en regels ik ook aandroeg, ze stond op haar strepen en was niet van plan haar ongelijk toe te geven. “Ik ben doctorandus, dus ik heb gelijk.” Ik gaf het al snel op. Nu heb ik een simpele vraag: Wat denk je dat dit met onze relatie heeft gedaan?

    Nooit hobby
    Ik was starter in die tijd en heb van die situatie heel veel geleerd. Een les die ik al jaren met passie overdraag aan alle mensen die bij PassworD werken. Onthoud (met een d):
    1. Klanten klagen nooit omdat het hun hobby is. Er zit hen oprecht iets dwars.
    2. Neem daarom altijd de klacht serieus, zelfs al heeft de klant ongelijk.
    3. Heb je een fout gemaakt? Geef dat dan gewoon toe.
    4. Bied je klant in dat geval een goede oplossing.
    5. Ga nooit, maar dan ook NOOIT, in discussie.
    6. Geef de klacht uit handen als de belangen te groot worden en je overtuigd bent van je gelijk.

    Dit werkt
    Bedenk ook: een duurzame relatie met een tevreden klant weegt ruimschoots op tegen een korting op je factuur. Aarzel dus niet en bied je klant een redelijke compensatie voor de uren die hij heeft gestoken in het beoordelen of herstellen van de klacht.
    Neem van mij aan: dit werkt.
    Ik spreek uit – gelukkig zeldzame – ervaring.

     

    Deel dit!

    Joke Zwaal
    passie voor mensen | taal | innovatie | communicatie | ICT | teksten

Stuur een reactie

*


Reacties (2)

Beantwoorden
Gerrit » 05. sep, 2012

Beste Joke,

Hoe ik op jouw artikel tercht kwam? Geen idee, maar jouw stellingname dat ‘de doctorandus’ ongelijk heeft, waag ik toch te betwijfelen, doch tenminste voor discussie vatbaar te maken.

In mijn ogen is het primair inderdaad eerst met een d, maar dt is lang niet zo fout als het lijkt toch?

Gebiedende wijs?

Houd(t) uw rug recht!
Kijk( )(u) voordat u handelt.
Bezint eer ge begint!
Eert uw vader en uw moeder.

Dit soort formele taal, indien gebiedend, mag je toch met een t achter de stam schrijven?

Vooral als er het woordje ‘u’ achter gedacht kan worden, maar niettemin weggelaten mag worden.

Het is maar een kritische noot van mij; ik ben ‘slechts’ techneut, maar met een passie voor taalfratsen.

Ave,

Gerrit

Beantwoorden
Joke Zwaal » 05. sep, 2012

Beste Gerrit,

Bedankt voor je reactie.
Volgens het Groene Boekje is de gebiedende wijs gelijk aan de stam van het werkwoord.
Kom hier.
Ga weg.
Wees niet bang.
Word niet boos.
Had dan je mond gehouden.

De vorm stam+t is eigenlijk de meervoudsvorm:
Proletariërs aller landen, verenigt u.
Hij komt alleen nog in formele en oudere vormen van het Nederlands voor en in vaste verbindingen als: Bezint eer gij begint.

Je kunt de gebiedende wijs ook met onderwerp uitdrukken. Dan gebruik je de tegenwoordige tijd:
Komen jullie maar even mee.
Draag jij deze tas even.
Houdt u goed afstand.

Alleen bij “u” komt er dan een t achter de stam, net zoals in de “gewone” zin: U houdt goed afstand.

Volgens mij zijn we het trouwens eens… 😉

© Copyright PassworD text fusion